Tuesday, November 27, 2007

12 dec. / ROTTERDAM FILMCOURSE


Programmaschema Rotterdam Film Course 2007-2008
woensdag 12 december, Chasse Cinema Breda








10:00- 12:00 CUT, Royston Tan (Singapore 2004, 13 min.)
12:00- 12:30 pauze
12:30- 15:00 - LA BATTAGLIA DI ALGERI (THE BATTLE OF ALGIERS), Gillo Pontecorvo (Algerije, Italië, 1966, 121 min.)
15:00- 15:30 pauze
15:30- 17:00 VIVA ZAPATERO!, Sabina Guzzanti (Italië, 2005, 75 min.)










Prijzen kan dodelijker zijn dan schelden, blijkt uit deze muzikale verheerlijking van de censuur. Cut is een hilarische satire op de praktijken van de censuur in Singapore. Een parodie waarin de verpersoonlijking van de censuur, mevrouw de censor, wordt verheerlijkt als een smaakvolle en oprechte filmliefhebster. Een auteur bijna die met de schaar de films fanatiek verbetert. Een vrolijke musical met uitbundige dans en dat allemaal ter ere van de vrouw met de schaar. Of hoe mevrouw de censor het graf ingeprezen wordt.










VIVA ZAPATERO! is een vermakelijke, politiek getinte documentaire over satire, parodie en humor als wapen tegen oprukkend totalitarisme, opportunisme en grenzeloze hebzucht. Sabina Guzzanti is in Italië bekend van een satirisch programma waarin de Italiaanse politiek op de hak wordt genomen en zij een zeer geslaagde Berlusconi-imitatie doet.










THE BATTLE OF ALGIERS verhaalt over het politiek gevoelige onderwerp van de Franse kolonialisatie in Algerije en werd in de jaren ’60 vanwege de politieke controverse die de film veroorzaakte 5 jaar verboden in Frankrijk. De film werd door de politiek veroordeeld als communistische en terroristische propaganda, maar wat je ziet hangt af van je eigen politieke standpunt.

Tuesday, November 13, 2007

Programma themamiddag De statische camera

Tussen stilstand en beweging van het lectoraat fotografie met Martin van den Oever, AKV/St. Joost, Avans Hogeschool

Datum: woensdag 21 november 2007
Tijdstip: 13.30-17.00 uur
Plaats: Beukenlaan 1, Breda

Introductie

Flip Bool en Martin van den Oever

Filmprogramma

Martin van den Oever, Spiegelportret rouwdracht Urk, 2002 (8’)

Bert Haanstra, fragment uit Rembrandt, schilder van de mens, 1957

Victor Kossakovsky, Svyato, 2005 (34’)

Martin van den Oever, ruw materiaal voor Spiegelportret Staphorster dracht, 2002

Marjoleine Boonstra, fragment uit Britanya, 2003

Johan van der Keuken, fragmenten uit To Sang Fotostudio, 1997

Ramon Gieling, fragmenten uit Leven met je ogen over het maken van To Sang Fotostudio, 1997

Bert Haanstra, fragment uit Alleman, 1963

Hans Keller, fragment uit Vrede, godverdomme vrede met Bert Haanstra, 1995

Kees Hin, fragment uit De gevoelige plaat over fotostudio Merkelbach, 1976

Michal Butink, fragmenten uit Flash, 2006

Martin van den Oever, Portret van Karsoetolo uit Indonesische portretten deel I, 2006 (10’)

Afsluitende discussie
-------------------------------------------------------------------------------------
John Berger stelde ooit dat de introductie van de handcamera het fotograferen van een ritueel tot een reflex heeft gemaakt. ('Uses of Photography. For Susan Sontag', About Looking, New York 1980, p. 52-67) De 35 mm-camera heeft ongetwijfeld in sterke mate bijgedragen aan de ontwikkeling van de na-oorlogse documentaire fotografie waarin de straat een centraal onderwerp vormt. Mede onder invloed van Bernd en Hilla Becher heeft het gebruik van de statische (technische) camera geleid tot nieuwe ontwikkelingen in de documentaire fotografie. Niet alleen om er landschappen, gebouwen of steden mee vast te leggen, maar ook voor een nieuwe visie op de mens. Het werk van iemand als Rineke Dijkstra vormt hiervan een voorbeeld bij uitstek.
Op het gebied van de film tekent zich een zelfde ontwikkeling af: van de 'direct cinema' naar het gebruik van een statische camera. Opmerkelijk is dat met name de vele fotografen en beeldend kunstenaars die zijn gaan filmen er bij voorkeur gebruik van maken. De recente tentoonstelling De ontdekking van de traagheid en gelijknamige begeleidende publicatie van KW14 in Den Bosch getuigen hiervan. Het fenomeen van de statische camera en dan met name op het grensvlak van de beeldende kunst en antropologie vormt vanuit de hedendaagse beroeps- en kunstpraktijk een belangrijk onderwerp voor nader onderzoek. Mede om de grenzen van het medium fotografie te verkennen. Martin van den Oever houdt zich hier theoretisch en praktisch bij uitstek mee bezig. Na een opleiding grafisch ontwerpen heeft hij zich als (stereo)fotograaf en (antropologisch) filmer bovendien vooral gericht op het thema identiteit. Zijn meest recente en lopende filmische project betreft oudere Indonesiërs die tijdens het koloniale tijdperk Nederlands leerden spreken en hun herinneringen aan die periode ophalen. Daarnaast heeft hij zich bezig gehouden met het Nederlandse landschap ('Archief van de leegte', 1995, in opdracht van de Rijksplanologische Dienst) en maakte hij een reeks Spiegelportretten over klederdrachten (in opdracht van het Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem 2000). Met name deze Spiegelportretten bieden niet alleen aanknopingspunten tot nadere reflectie op de verbeelding van de rituelen van het dagelijks leven - een onderwerp dat ook binnen de documentaire fotografie hoogst actueel is - maar ook op (zelf)reflectie, het portret en de mogelijkheden van de statische camera. De stereofoto's en films van Martin van den Oever vormen het uitgangspunt om deze onderwerpen nader onder de loep te nemen. Daarbij staan zijn landschappelijke stereofoto's voor stilstand en zijn - veelal met een statische camera gemaakte -filmportretten voor beweging. Voor het filmprogramma is een aantal films gekozen dat een bijzonder licht werpt op het (zelf)portret als een klassiek 'documentair' genre. Leitmotiv voor deze middag vormt de volgende dagboeknotitie van Franz Kafka:

'Die Stereobilder sind lebendiger als die Bilder im Kino, weil sie dem Blick die Ruhe der Wirklichkeit lassen. Das Kino gibt dem Angeschauten die Unruhe ihrer Bewegung. Die Ruhe des Blickes scheint wichtiger.'
['Stereofoto's leven meer dan filmbeelden omdat ze de rust van de werkelijkheid in tact laten. De cinema geeft ons de onrust van haar beweging. De rust van de blik lijkt belangrijker.']

Friday, November 09, 2007

DOK FESTIVAL





Van 29 oktober tot 2 november brachten docenten en studenten van de opleiding av vormgeving een bezoek aan het DOK festival te Leipzig. Dit filmfestival richt zich op documentaires en animatiefilm. Naast een keur aan films waren er ook interessante discussies die zich met name richten op de rol van de maker: hoe geef je via film de werkelijkheid weer en hoe verhoudt de maker zich tot zijn/haar onderwerp. Kortom,stof tot nadenken...
via deze link een overzicht van de prijswinnende films.